piątek, 8 maja 2015

Czwarty odcinek cyklu podsumowań projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności”.

Czwarty odcinek cyklu podsumowań projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności”.
Zajęcia wizażu

„Zajęcia z wizażu to byłą dla mnie przede wszystkim dobra zabawa.”
„Dla mnie ciekawe było poznanie nowych kosmetyków.”
„Poznanie nowych umiejętności w poprawianiu swojej urody.”
„Podkreślanie swoich atutów.”
„Nabrania pewności siebie.”
„Uporządkowałam swoją wiedzę w zakresie stosowania pewnych kosmetyków.”
Cytaty z wypowiedzi uczestników zajęć


No i zakończyło się a może raczej zaczęło. Zapoczątkowało jeszcze większą i owocna współpracę. Moje Panie i Moi Panowie, którzy uczestniczyli w zajęciach wizażu prowadzonych przeze mnie bardzo aktywnie brali udział w warsztatach. Każdy z uczestników mam nadzieję nauczył się jak dbać o siebie, jak poprawić swój wizerunek, jak dobrać kosmetyki odpowiednie dla siebie i jak poczuć się zadowolonym.
W ramach zajęć odbywały się indywidualne spotkania oraz zajęcie grupowe. Dużą pomocą w zajęciach grupowych wykazały się wolontariuszki, które niestrudzenie wraz ze mną starały się stworzyć kąciki piękna (tak uczestnicy i uczestniczki nazywali stanowiska pracy podczas zajęć grupowych).
Największym prezentem dla mnie osobiście była ich satysfakcja i uśmiech oraz ogromna chęć współpracy. Jedna z uczestniczek powiedziała, że ponownie poczuła się kobietą i to jest piękne tak właśnie się poczuć. Każdy z nas myślę dąży do tego piękna wewnętrznego najbardziej.

Relacja: Joanna Szubert, instruktorka zajęć wizażu
Wywiady z uczestnikami projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności”: Henryka Machola, Przewodnicząca Rady Klubu Osób Głuchoniewidomych na Pomorzu.

czwartek, 7 maja 2015

"Lepiej Pomagać" czyli projekt szkoleniowy dla wolontariuszy!

Pomorska Jednostka TPG otrzymała dofinansowanie z Urzędu Miasta Gdańska na realizację projektu "Lepiej Pomagać". W ramach projektu odbędzie się 6 szkoleń dla wolontariuszy. Zwiększamy naszą wiedzę i umiejętności, żeby jeszcze lepiej pomagać osobom głuchoniewidomym!


Zapraszamy na szkolenie wolontariuszy z cyklu
„W ciemności i ciszy”

• Jesteś ciekaw kim jest osoba głuchoniewidoma?
• Nie boisz się wyzwań?
• Chcesz dowiedzieć się jak można komunikować się bez wzroku i słuchu?
• Znasz takie hasła jak Brajl, Język Migowy, alfabet Lorma, przewodnik osoby niewidomej ?
• Interesuje Cię wolontariat?

Cykl szkoleń „w ciemności i ciszy” obejmuje między innymi podstawy różnych technik komunikacji i poruszania się z osobami głuchoniewidomymi, prawa osób z niepełnosprawnością, techniki audiodeskrypcji dla osób niewidomych.

Zapraszamy wszystkie osoby zainteresowane wolontariatem w TPG.
Podziel się swoim czasem i energią!

26 maja 2015 roku od 16.00 do 20.00
„Prawo w pigułce i alfabet Brajla”

- Poznamy w pigułce prawa osób z niepełnosprawnością w szczególności pod kątem osób głuchoniewidomych – jakie mają ulgi, na jakie dofinansowania mogą liczyć? Wolontariusze często mogą wesprzeć osoby głuchoniewidome w ubieganiu się o swoje prawa. Wolontariusze dowiedzą się w jakim miejscu o jakie dofinansowanie warto się starać, gdzie i o co zapytać. Osoby głuchoniewidome mają często problem z szybkim zdobywaniem informacji. Zorientowany wolontariusz jest nieocenionym wsparciem.
- Drugim tematem szkolenia będzie alfabet Brajla – czyli alfabet osób niewidomych. Czym jest sześciopunkt? Brajl to nie tylko tabliczka i dłutko. Będziemy mieli okazję poznać nowoczesne sprzęty wykorzystujące alfabet Brajla, grafikę dotykową, wypukłe rysunki. Na szkoleniu każdy będzie mógł zrobić swój brajlowski magnes na lodówkę.

Liczba miejsc ograniczona! Szkolenie prowadzone w grupie maksymalnie 15 osób.
Miejsce: Siedziba Pomorskiej Jednostki TPG: ul. Bażyńskiego 32, Gdańsk Oliwa.

Formularze zgłoszeniowe (wersja .doc) prosimy przesyłać do 21 maja 2015 na adres: kskalska@tpg.org.pl

Kamila Skalska
Koordynatorka Wolontariatu
Pomorska Jednostka Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym
Mail kskalska@tpg.org.pl
Tel. 570 629 666
www.pomorskie-tpg.blogspot.com

Spotkanie edukacyjne w Teatrze Szekspirowskim

Serdecznie zapraszamy na spotkanie edukacyjne w Teatrze Szekspirowskim
w poniedziałek 11 maja o godzinie 17.00 (do 18.30).
 
17 maja wyjeżdżamy do Bydgoszczy na balet "Sen nocy letniej" w Operze Nova.
Pomyśleliśmy więc, że warto przybliżyć, przypomnieć sylwetkę autora - Williama Szekspira, zwłaszcza, że mieszkamy w Gdańsku i możemy się wybrać do nowego Teatru Szekspirowskiego, który będziemy mogli zwiedzić.
 
 
William Szekspir
- angielski poeta, dramaturg i aktor, urodził się w 1564 roku.
Powszechnie jest uważany za jednego z najwybitniejszych pisarzy literatury angielskiej oraz reformatorów teatru.
Napisał 38 sztuk, 154 sonety, a także wiele utworów innych gatunków. Jest również najczęściej cytowanym pisarzem anglojęzycznego świata.
Sztuki Szekspira zostały przetłumaczone na większość języków nowożytnych, a inscenizacje mają miejsce na całym świecie. Był jednym z niewielu dramaturgów, którzy z powodzeniem tworzyli zarówno tragedie, jak i komedie.
A jedną z nich "Sen nocy letniej" - już niedługo zobaczymy.
 
Zapewniamy wsparcie tłumaczy - przewodników i tłumaczki j. migowego.
Zgłoszenia przyjmuje Anna Jurkowska pod numer em tel/sms 881 630 932 lub mail a.jurkowska@tpg.org.pl
 

Trzeci odcinek cyklu podsumowań projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności”.

Zajęcia prawno-obywatelskie self advokatów
Trzeci odcinek cyklu podsumowań projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności”.


 „Uczyliśmy się jak walczyć o swoje prawa i potrzeby.”
„ Jak sprawdzać się w różnych rolach społecznych, i podejmować pracę i wpływać na instytucje społeczne.”
„Ludzie niepełnosprawni zasługują na równe traktowanie.”
„Godność ludzka jest pojęciem prawnym.”
„Walka o samodzielność osób niepełnosprawnych jest celem najważniejszym.”
Cytaty z wypowiedzi uczestników zajęć

Od kilku miesięcy w ramach zajęć prawno-obywatelskich osoby głuchoniewidome uczą się jak być self-advokatami. Kim jest self-advokat? To osoba, która sama reprezentuje siebie i swoje sprawy,a także osoba, która działa na rzecz zmiany sytuacji swojego środowiska.
Podczas spotkań uczestnicy poznawali swoje prawa, uczyli się jak z nich korzystać, jak reagować na sytuacje, w których dochodzi do ich łamania. W trakcie warsztatów uczestnicy i uczestniczki dowiedziały się jak komunikować się z urzędami i innymi instytucjami wpływającymi na jakoś życia osób z niepełnosprawnościami. Odbyły się też warsztaty z asertywnego kontaktu z urzędnikiem. Rozważaliśmy też jakie inne metody mogą być przydatne w realizacji planowanych działań. Każda z osób uczestniczących poznała Konwencję Praw Osób Niepełnosprawnych i miała okazję wziąć udział w warsztatach z praktycznego zastosowania tego dokumentu. Uczyliśmy się jak planować i realizować działania, jak stawiać sobie cele i zapewniać ich realizację.
Dlaczego się spotykamy? Wraz z osobami głuchoniewidomymi chcemy aktywnie działać na rzecz zmiany ponieważ uważamy, że jest jeszcze wiele do zrobienia w kwestii dostępności przestrzeni społecznej dla osób z niepełnosprawnościami. Warsztaty są okazją do ćwiczenia umiejętności, które przydają się w realizacji tego celu. Spotkania zaowocowały już pierwszymi działaniami. Do tej pory konsultowaliśmy propozycję nowego znaku informującego o miejsca siedzących w komunikacji gdańskie m.in. dla osób z niepełnosprawnościami, tworzymy pisma będące reakcją na nieprzestrzeganie praw zawartych w Konwencji. Przeprowadziliśmy też zajęcia dla gimnazjalistów, które miały na celu wzrost świadomości na temat osób głuchoniewidomych.

Relacja: Justyna Dubanik, Instruktorka zajęć prawno-obywatelskich z zakresu self advokatury
Wywiady z uczestnikami projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności”: Henryka Machola, Przewodnicząca Rady Klubu Osób Głuchoniewidomych na Pomorzu. 

środa, 6 maja 2015

Druga część cyklu podsumowań projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności”.

Zajęcia Aktywności Ruchowej
Druga część cyklu podsumowań projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności”.


„Dzięki chodzeniu z kijkami poprawiłem sprawność fizyczną na świeżym powietrzu.”
„Zdobycie nowych umiejętności.”
„Uprawialiśmy sport niezależnie od wieku.”
„Przebyte masaże pozwoliły mi się zrelaksować i odreagować w ramach trudu życia codziennego.”
„ Na zajęciach mogłem zregenerować siły i spędzić miłe chwile w przyjemnej atmosferze.”
Cytaty z wypowiedzi uczestników zajęć

W trakcie projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności” odbył się cykl spotkań z zakresu treningu aktywności ruchowej, pokaz technik relaksacyjno-leczniczych oraz kończący każde spotkanie marsz z kijkami do nording walking.
Uczestnicy spotkania mieli namacalną możliwość kontaktu z różnego rodzaju masażami począwszy od masażu relaksacyjnego gorącymi kamieniami i bambusem, jak i masażu leczniczego całego ciała gorącym woskiem z olejkami eterycznymi. Każdy uczestnik traktowany był bardzo indywidualnie w zależności od jego dolegliwości i preferencji w przyjaznej atmosferze pełnej profesjonalizmu przepełnionego relaksacyjną muzyką, zapachem kadzideł i świec. Relaks i szczęście malujące się na twarzach uczestników były nieocenione i długo zostaną w mojej pamięci jako chwila relaksu w codziennej gonitwie każdego z uczestników.
Nasze spotkania odbyły się w studium medycznym przy ulicy Hallera, dzięki przychylności i zrozumieniu Pani dyrektor Aliny Nadgórskiej, współpracować z taką osobą to była wielka przyjemność.

Relacja: Marta Pluwak, instruktorka zajęć aktywności ruchowej
Wywiady z uczestnikami projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności”: Henryka Machola, Przewodnicząca Rady Klubu Osób Głuchoniewidomych na Pomorzu.


„Nic o nas bez nas. Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych na serio”

W poniedziałek 20. kwietnia w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim odbyła się ogólnopolska debata środowisk osób niepełnosprawnych zatytułowana „Nic o nas bez nas. Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych na serio”. Organizatorami byli: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, Unia Metropolii Polskich oraz Stowarzyszenie Gdański Obszar Metropolitarny. 

Relację z debaty można było obejrzeć w programie TVP Gdańsk „Świat nie jest taki zły”. 
 Kto nie zdążył - poniżej link do programu: 
 http://gdansk.tvp.pl/19812784/odc-25042015 

 Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z wydarzenia:

wtorek, 5 maja 2015

Wyjazd do OPERY NOVA w Bydgoszczy


Bydgoska Opera rozpoczęła swą działalność w roku 1956. Przez wiele lat była przekształcana, a w latach 1974 – 2006 powstał jej nowy gmach, usytuowany nad rzeką Brdą. Od roku 1990 nosi nazwę Opera Nova.

Dziś to jeden z najnowocześniejszych i najbardziej wszechstronnych teatrów muzycznych w Polsce, którego bogaty repertuar obejmuje dzieła operowe, baletowe, operetki i musicale, a uzupełniają go koncerty, widowiska i przedstawienia innych teatrów goszczących na Bydgoskim Festiwalu Operowym - organizowanym corocznie od 1994 roku.

Ponadto, Opera połączona jest kładką z Wyspą Młyńską oraz bulwarem nad Brdą, a z tarasu otaczającego gmach Opery rozpościera się widok na bydgoską Katedrę, spichrze, młyny Rothera, Międzywodzie i Wyspę Młyńską, co czyni ją jedną z największych atrakcji turystycznych Bydgoszczy.

17 maja (niedziela)
zapraszamy do Opery Nova w Bydgoszczy
na „Sen nocy letniej” – balet wg komedii Williama Szekspira

Kilka spraw organizacyjnych:
· zbiórka uczestników o 8:50 na parkingu pod siedzibą Pomorskiej Jednostki,
· 9:00 wyjazd autokarem,
· niespodzianka w Bydgoszczy,
· obiad, kawa + słodkości,
· 19:00 udział w przedstawieniu Opery Nova „Sen nocy letniej” (mamy rezerwację w pierwszych rzędach),
· powrót do Gdańska ok. północy; miejsca wysiadania wg uzgodnień
· odpłatność od osoby (obiad, ubezpieczenie) 20 zł

Zgłoszenia przyjmuje Anna Jurkowska do 14 maja, liczba miejsc ograniczona
tel. 881 630 932 lub mail a.jurkowska@tpg.org.pl
Zapewniamy pomoc tłumaczy – przewodników i tłumaczki j. migowego

Serdecznie zapraszamy!

Rozpoczynamy cykl podsumowań projektu „Rozkochać osoby głuchoniewidome w samodzielności”.

Rozpoczynamy cykl podsumowań projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności”  realizowanego w okresie od kwietnia 2014 do marca 2015.
Przez pięć kolejnych dni będziemy prezentować relacje prowadzących oraz wrażenia uczestników z zajęć zrealizowanych na Pomorzu. Projekt pod hasłem „ROZKOCHAĆ” miał wiele twarzy, z osobami głuchoniewidomymi pracowało wielu specjalistów, zajęcia odbywały się w grupach oraz indywidualnie. Do naszego podsumowania wybraliśmy zajęcia kulinarne, aktywności ruchowej, prawno-obywatelskie z zakresu self adwokatury oraz wizażu.

Zajęcia Kulinarne

„ Najciekawsze było dla mnie poznanie nowych smaków kuchni włoskiej”.
„Pierwszy raz miałam okazję poznać smaki różnych olejów, octów balsamicznych i dodatków stosowanych w różnych kuchniach”
„Zajęcia kulinarne były okazją do poznawania nowych nieznanych potraw.”
„Zajęcia w TPG to nie tylko gotowanie ale też smakowanie w grupie.”
Cytaty z wypowiedzi uczestników zajęć

W styczniu rozpoczęliśmy cykliczne zajęcia kulinarne. Celem podstawowym zajęć była integracja naszych beneficjentów wokół wspólnej aktywności gotowania. Celem dodatkowym – poznawanie nowych smaków i różnych tradycji kulinarnych, poszerzanie wyobraźni kulinarnej, wprowadzanie nowych potraw i zwyczajów żywieniowych do naszych domów.
Rozpoczęliśmy przypadkowo w Andrzejki. Zbyt wcześnie i zbyt długo gotowane serdelki popękały i przedstawiały doprawdy smutny widok. Po krótkiej lecz owocnej „burzy mózgów” uznaliśmy, że serdelki krojone w miejscu pęknięcia wypełnimy żółtym serem posypanym pokrojoną w kostkę papryczką i zapieczemy w piekarniku. Potrawa wyglądała, apetycznie i okazała się równie smaczna jak apetyczna. Siekany szczypiorek dopełnił reszty.
Tak rozpoczęła się wymiana poglądów na tematy kulinarne i narodził się pomysł wspólnych kulinarnych praktyk. Podczas zajęć poświęconych dekorowaniu stołów, okazało się, że sporo emocji budzi temat doboru właściwej zastawy szklanej do napojów różnego rodzaju w tym wina. Zagadnienie rodzajów kieliszków, nakrywania uroczystych, świątecznych stołów, układania serwetek i sztućców wzbudziło duże zainteresowanie.
Kolejnym krokiem, który ugruntował pozycję zajęć kulinarnych był Bal Sylwestrowy. Posiłki na Bal przygotowywała grupa osób głuchoniewidomych pod czujnym okiem Małgosi Bartoszewskiej, mojego męża Marka – (przerażonego powagą zadania ale kompetentnego wolontariusza) i moim własnym. Przygotowaliśmy kanapki wiedeńskie (z różnymi pastami) oraz risotto. Risotto, również w wersji jarskiej, okazało się hitem. Zrobiliśmy zawrotne ilości tej mądrej i podzielnej potrawy i zajadaliśmy ją ze smakiem. Rozdałam przepisy i tak to się zaczęło.
Potem był makaron włoski (aglio e olio e peperoncino), poprzedzony typową śródziemnomorską zakąską – białym pieczywem maczanym w oliwie z sosem balsamicznym i parmezanem a także obowiązkowe białe wino. Przy okazji opowiedzieliśmy sobie o zwyczajach kulinarnych Włochów, oliwie, occie lub sosie balsamicznym i serach twardych takich jak parmezan.
Przyszła kolej na warzywne pogryzajki i nachos z sosami jogurtowym i guacamole oraz na dynię hokaido. Kolejne były sałatki – z rukoli oraz lodowa z grzankami, następnie zupa krem kalafiorowa i owocowa sałatka na deser, szwajcarskie fondue – potrawa z rozpuszczonego z winem sera, kurczak w warzywach po chińsku – przy tej okazji zaprzyjaźniliśmy się z dobrym gatunkiem sosu sojowego, orzechami wodnymi, orzechami pinii, grzybami MUN, pędami bambusa i cykorią. Kaczka w ananasach w ananasach, długo wyczekiwana, nikogo nie rozczarowała.
W początkach lutego, podczas poszukiwań wiosny przemknęła gdzieś przez zajęcia fasolka po bretońsku ze świeżym chlebem z masłem (pycha) a 28.02 mieliśmy pierwsze w sezonie 2015 ognisko i nowe potrawy „kuchni plenerowej”: ziemniaki pieczone w folii z koperkiem, boczkiem i cebulą, podawane z sosem jogurtowym, krupnioki pieczone w folii, tradycyjną kiełbasę, oraz pyszny, własnej roboty syrop cytrynowy.
Dzień Kobiet – kulinarnie zaowocował „kamieniem” lub jak kto woli „blachą” na której, jak na grillu każdy sobie sam przyrządzał smakołyki.
Wspólnie przygotowaliśmy śniadanie wielkanocne – sałatkę ziemniaczaną, sałatkę grecką, białą kiełbasę i żurek, które zakończyły ten „kulinarny okres projektowy”.
W planie mamy jeszcze wiele potraw kuchni z różnych stron świata – marokańską tagine (zajadaliśmy już w Starej Rzece), kurczak w białym sosie (również Stara Rzeka), meksykańską fajitas, szwajcarską raclette, pasty kuchni włoskiej. Przed nami jeszcze kamienie węgiełne kuchni polskiej: pasztety, kulebiaki, barszcze, chłodniki, bigosy na 7 mięsach, rolady, galantyny, indyki i farsze oraz potrawy będące pysznym uwieńczeniem wyobraźni i twórczego myślenia takie jak pstrąg pieczony w maśle, polędwiczki z gruszką, lub łosoś ze szparagami w żółtym grzybowym sosie. Kuchnia japońska – sushi macha do nas przyjaźnie i czeka, jeszcze ciągle przez nas nieodkryty, świat owoców morza w tysiącznych odsłonach. Przy okazji uczymy się dbać o piękny wygląd stołu, nawet przy zwykłych okazjach. Pierwszy konkurs na wybór stołu świątecznego, mam nadzieję, pociągnie za sobą następne, a nadchodząca pora roku sprzyja szalonym i pięknym kompozycjom stołowym. Stoły urodzinowe, okolicznościowe, wiosenne, letnie, plenerowe i tysiące innych już możemy zdobić kwiatami, pnączami, owocami, ulubionymi przedmiotami i pomysłowymi świecznikami.
Ciekawym i dosyć niezwykłym elementem towarzyszącym zajęciom kulinarnych były zintegrowane z nimi zajęcia z pierwszej pomocy, które następowały z reguły przed lub zaraz po zajęciach kulinarnych.
Podczas tych zajęć zdobywaliśmy i utrwalaliśmy wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy. „Nie jestem bezradna/y” to hasło, które nam przyświeca. Uczymy się usztywniać i bandażować. Umiemy już ułożyć osobę oddychającą lecz nieprzytomną w pozycj bezpiecznej. Umiemy sprawdzić akcję serca i akcję oddechową. Ćwiczymy zabezpieczanie opatrunkiem różnych uszkodzeń. Przed nami konieczność wypożyczenia fantomów do resuscytacji. Mamy nadzieję kontynuować te zajęcia w kolejnej fazie projektu.
Zapraszam wszystkich do wspólnej nauki i zabawy,

Relacja: Katarzyna Podhajska-Średniawa, Instruktorka zajęć kulinarnych
Wywiady z uczestnikami projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności” : Henryka Machola, Przewodnicząca Rady Klubu Osób Głuchoniewidomych na Pomorzu.





Polecamy przepisy kulinarne z naszych zajęć:
Fondue – Szwajcarska potrawa z sera - plik WORD .doc