czwartek, 7 maja 2015

Trzeci odcinek cyklu podsumowań projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności”.

Zajęcia prawno-obywatelskie self advokatów
Trzeci odcinek cyklu podsumowań projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności”.


 „Uczyliśmy się jak walczyć o swoje prawa i potrzeby.”
„ Jak sprawdzać się w różnych rolach społecznych, i podejmować pracę i wpływać na instytucje społeczne.”
„Ludzie niepełnosprawni zasługują na równe traktowanie.”
„Godność ludzka jest pojęciem prawnym.”
„Walka o samodzielność osób niepełnosprawnych jest celem najważniejszym.”
Cytaty z wypowiedzi uczestników zajęć

Od kilku miesięcy w ramach zajęć prawno-obywatelskich osoby głuchoniewidome uczą się jak być self-advokatami. Kim jest self-advokat? To osoba, która sama reprezentuje siebie i swoje sprawy,a także osoba, która działa na rzecz zmiany sytuacji swojego środowiska.
Podczas spotkań uczestnicy poznawali swoje prawa, uczyli się jak z nich korzystać, jak reagować na sytuacje, w których dochodzi do ich łamania. W trakcie warsztatów uczestnicy i uczestniczki dowiedziały się jak komunikować się z urzędami i innymi instytucjami wpływającymi na jakoś życia osób z niepełnosprawnościami. Odbyły się też warsztaty z asertywnego kontaktu z urzędnikiem. Rozważaliśmy też jakie inne metody mogą być przydatne w realizacji planowanych działań. Każda z osób uczestniczących poznała Konwencję Praw Osób Niepełnosprawnych i miała okazję wziąć udział w warsztatach z praktycznego zastosowania tego dokumentu. Uczyliśmy się jak planować i realizować działania, jak stawiać sobie cele i zapewniać ich realizację.
Dlaczego się spotykamy? Wraz z osobami głuchoniewidomymi chcemy aktywnie działać na rzecz zmiany ponieważ uważamy, że jest jeszcze wiele do zrobienia w kwestii dostępności przestrzeni społecznej dla osób z niepełnosprawnościami. Warsztaty są okazją do ćwiczenia umiejętności, które przydają się w realizacji tego celu. Spotkania zaowocowały już pierwszymi działaniami. Do tej pory konsultowaliśmy propozycję nowego znaku informującego o miejsca siedzących w komunikacji gdańskie m.in. dla osób z niepełnosprawnościami, tworzymy pisma będące reakcją na nieprzestrzeganie praw zawartych w Konwencji. Przeprowadziliśmy też zajęcia dla gimnazjalistów, które miały na celu wzrost świadomości na temat osób głuchoniewidomych.

Relacja: Justyna Dubanik, Instruktorka zajęć prawno-obywatelskich z zakresu self advokatury
Wywiady z uczestnikami projektu „Rozkochać głuchoniewidomego w samodzielności”: Henryka Machola, Przewodnicząca Rady Klubu Osób Głuchoniewidomych na Pomorzu. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz