Olimpiada

 
Z przyjemnością informujemy, że Pomorska Jednostka Wojewódzka TPG otrzymała dotację na realizację zadania publicznego pod nazwą
„VII Olimpiada Osób Głuchoniewidomych w Konkurencjach Przeróżnych” ze środków Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020 (ASOS).

W dniach 15-17 września 2017r. rozegramy dwanaście konkurencji, które będą zróżnicowane, dostępne dla wszystkich uczestników w taki sposób aby każdy mógł poczuć się wartościowy, przekonać się o swoich dobrych i mocnych stronach. O Puchar Przechodni Pomorskiego Pełnomocnika TPG będzie walczyć sześć drużyn z Pomorza. W ramach projektu odbędzie się także 4 miesięczny cykl treningów sportowych, które rozpoczynają się już w lipcu!

Treningi sportowe:
Nordic Walking - Iwona Rozbicka
Siłownia na świeżym powietrzu - Iwona Rozbicka
Basen – Małgorzata Bartoszewska
Piłka Dźwiękowa – Małgorzata Bartoszewska

Zachęcamy do zapisania się na zajęcia u prowadzących. 

Podstawowe informacje o VII Olimpiadzie Osób Głuchoniewidomych w Konkurencjach Przeróżnych:

Kiedy, gdzie: 
15.09. siedziby Pomorskiej Jednostki TPG i WTZ przy TPG
16.09. Stadion lekkoatletyki i rugdy w Gdańsku, ul. Grunwaldzka 244
17.09. Stadion lekkoatletyki i rugby

Liczba drużyn: 6 (skład każdej drużyny: 4 osoby głuchoniewidome, tłumacz – przewodnik, wolontariusz)

Kto: Uczestnikami/Uczestniczkami projektu będą mieszkańcy/mieszkanki województwa pomorskiego.

Konkurencje: m.in. turniej warcabów stu-polowych, turniej tenisa stołowego, karaoke, wyścig na rowerach dwuosobowych, bieg z przewodnikiem, narty wieloosobowe, bieg z fajerką, bezwzrokowe strzelanie do celu, skok w dal, przeciąganie liny, turniej piłki dźwiękowej.

Ważne informacje:
  • dla osób mieszkających poza Trójmiastem (członków drużyn olimpijskich), na czas VII Olimpiady są zarezerwowane bezpłatne noclegi oraz wyżywienie.
  • zapewniamy pomoc  tłumaczy – przewodników  i tłumacza języka migowego w trakcie zajęć.



Zgłoszenia do projektu, czyli wypełnione formularze zgłoszeniowe przyjmuje Anna Jurkowska – do 25 sierpnia 2017 roku.

mailowo: a.jurkowska@tpg.org.pl
osobiście lub pocztą na adres: Pomorska Jednostka TPG
ul. Bażyńskiego 32, 80 – 309 Gdańsk, p.226


HARMONOGRAM SZCZEGÓŁOWY:


PIĄTEK
15:00 turniej tenisa stołowego
15:00 turniej warcabowy
17:30 próby drużyn do karaoke
18:00 konkurs karaoke

SOBOTA
10:00 ceremonia otwarcia Olimpiady
10:30 bieg na 60 m z przewodnikiem
10:45 skok w dal
11:15 narty wieloosobowe
12:00 wyścig tandemów rowerowych
12:45 pchnięcie kulą
13:15 bieg z fajerką
14:00 strzelectwo bezwzrokowe

NIEDZIELA
10:00 turniej piłki dźwiękowej na Sali Gimnastycznej UG
13:00 przeciąganie liny
14:00 ogłoszenie wyników, wręczenie medali i Pucharu Pełnomocnika PJW
14:30 ceremonia zamknięcia Olimpiady


Regulamin rozgrywek
VII Olimpiady Osób Głuchoniewidomych
w Konkurencjach Przeróżnych - Tuzinobój
(Gdańsk, wrzesień 2017)

1. Najważniejsze zasady: 

  • Startuje 6 drużyn: wyłonionych na podstawie formularzy zgłoszeniowych
  • Zwycięska drużyna zdobędzie Puchar Przechodni Pomorskiego Pełnomocnika TPG.
  • Prowadzona będzie wyłącznie klasyfikacja zespołowa.
  • W przypadku jednakowej ilości punktów, o wyższym miejscu w klasyfikacji końcowej decyduje większa ilość zwycięstw, następnie drugich miejsc, itd.
  • Każdy/a zwycięzca/żczyni otrzyma dyplom.
  • Każdemu/j zawodnikowi/czce wręczony zostanie medal olimpijski.

2. Punktacja:

7 punktów - zwycięzca
5 pkt - II miejsce
4 pkt - III miejsce
3 pkt - IV miejsce
2 pkt - V miejsce
1 pkt - VI miejsce

3. Regulamin poszczególnych konkurencji

Turniej tenisa stołowego
Opis: W turnieju startują opiekunowie osób głuchoniewidomych, wolontariusze lub osoby słabo widzące – po 1 z każdej drużyny.
System rozgrywek: rozstawienie zawodników/czek na 2 grupy, w których walczy każdy z każdym, a zwycięzca każdego pojedynku otrzymuje 2 punkty. Zwycięzcy grup grają o miejsca 1-2; zawodnicy z drugich pozycji o miejsca 3-4; a zawodnicy z trzecich pozycji o miejsca 5-6. Razem rozegranych zostanie 9 pojedynków.

Turniej warcabów 100-polowych
Opis: W turnieju startują osoby głuchoniewidome – po 1 z każdej drużyny.
System rozgrywek: rozstawienie zawodników/czek na 2 grupy, w których walczy każdy z każdym. Zwycięzca pojedynku otrzymuje 2 punkty, a w przypadku remisu zawodnicy otrzymują po 1 punkcie. Zwycięzcy grup grają o miejsca 1-2; zawodnicy z drugich pozycji o miejsca 3-4; a zawodnicy z trzecich pozycji o miejsca 5-6. Razem rozegranych zostanie 9 pojedynków.

Karaoke
Opis: Konkurencja polega na wykonaniu wybranego przez drużynę utworu, przy muzyce karaoke. W konkursie bierze udział dowolna ilość zawodników/czek z drużyny; w drużynie musi uczestniczyć minimum 1 osoba głuchoniewidoma.
System rozgrywek: każda drużyna wykonuje 1 utwór, a zwycięzców wyłoni jury złożone z zaproszonych gości.

Bieg na 60 m z przewodnikiem
Opis: Jest to wyścig, w którym na dystansie 60 metrów ścigają się 2-osobowe drużyny, składające się z jednej osoby głuchoniewidomej oraz przewodnika (czyli wolontariusza lub tłumacza-przewodnika).
System rozgrywek: Wszystkie drużyny startują ze wspólnego startu. Wygrywa zespół, który pierwszy osiągnie linię mety.
Skok w dal
Opis: W turnieju startują osoby głuchoniewidome – po 1 z każdej drużyny.
System rozgrywek: Rozegrane zostaną trzy serie skoków. Zwycięża najdalszy skok.

Wyścig nart wieloosobowych
Opis: Jest to zabawa, w której na określonym dystansie ścigają się 5-osobowe drużyny, których uczestnicy wchodzą na wieloosobowe narty. Start i meta jest na jednej linii. Zawodnicy w połowie dystansu robią nawrót, poprzez wyjście z nart i odwrócenie ich na drogę powrotną.
System rozgrywek: Startują po 3 drużyny ze wspólnego startu. Wygrywa zespół z najlepszym czasem.

Wyścig na tandemach
Opis: Na trasie ścigają się 2-osobowe drużyny, składające się z osoby niewidomej (lub wyposażonej w gogle) i kierowcy.
System rozgrywek: Każdy zespół startuje osobno po jednym razie. Wygrywa zespół z najlepszym czasem.

Pchnięcie kulą
Opis: W turnieju startują osoby głuchoniewidome – po 1 z każdej drużyny.
System rozgrywek: Rozegrane zostaną trzy serie rzutów. Zwycięży najdalszy rzut.

Bieg z fajerką / obręczą koła rowerowego
Opis: Jest to popularna zabawa dzieci z początku i połowy XX wieku polegająca na popychaniu fajerki (obręcz żeliwna przykrywająca otwór w żeliwnej płycie kuchennej) specjalnie ukształtowanym drutem. W niektórych regionach Polski (m.in. na Pomorzu) fajerkę zastępowała obręcz od koła rowerowego, która prowadzona była za pomocą drewnianego kija wkładanego między ranty obręczy. Podczas zawodów kij musi mieć stały kontakt z obręczą. W naszej konkurencji kij zostanie zastąpiony przez laskę dla niewidomych. W grze bierze udział 2 zawodników z każdej drużyny, starając się uzyskać jak najlepszy czas łączny.
System rozgrywek: Każdy zespół ma tylko jedną próbę i wygrywa zespół z najlepszym czasem.

Strzelectwo bezwzrokowe
Opis: Strzelectwo bezwzrokowe rozgrywa się przy użyciu tarczy połączonej z komputerem. Tarcza ma normalnie zaznaczone pierścienie. Każde pole ma inną wartość. Sam środek jest wyceniony jako dziesiątka. Im dalej od środka, tym przyporządkowana wartość jest mniejsza: 9, 8, 7 itd. Skala ocen jest bardzo precyzyjna i sięga dziesiątych części punktu. Zawodnik bierze do rąk karabinek lub pistolet i celuje do tarczy. Zarówno karabinek jak i pistolet są laserowe. Nie strzela się nabojami, lecz świetlnym (laserowym) promieniem. Zawodnicy nakładają na uszy słuchawki i słuchają piskliwych dźwięków. Zależą one od tego, jak daleko od środka tarczy znajduje się świetlny punkcik. Gdy jest w samym środku, dźwięk jest najcieńszy – mamy dziesiątkę. Gdy trafiamy dalej, dźwięk się obniża, aż wreszcie staje się gruby. Wtedy jesteśmy na straconej pozycji. Oddanie celnego strzału, tak jak w strzelectwie osób widzących, wymaga osiągnięcia wysokiego skupienia i ustabilizowania broni, czyli mięśni rąk. Aby wyrównać szanse, wszyscy zawodnicy mają założone gogle przysłaniające oczy.
System rozgrywek: Z każdej drużyny startuje 2 zawodników - osoby niewidome (lub wyposażone w gogle). Każdy z zawodników oddaje 10 strzałów, za które zdobywa punkty. O miejscu zadecyduje suma punktów zdobyta przez zawodników danej drużyny.

Piłka dźwiękowa dla osób niewidzących
Zasady gry zmodyfikowane na potrzeby olimpiady:
Zawodnicy mają oczy zasłonięte specjalnymi goglami, a w czasie gry na widowni musi panować zupełna cisza, ponieważ zawodnicy rozpoznają położenie piłki tylko na podstawie dźwięków, jakie wydają umieszczone w niej dzwoneczki.
Gra odbywa się na boisku o wymiarach ok. 6 x 12 metrów, bramki mają po 6 metrów szerokości (długość linii końcowych). 2 metrowa strefa drużyny jest oznaczona wypukłym znacznikiem. Na boisku gra 6 zawodników, po 3 z każdej strony. Kapitanem drużyny jest gracz środkowy. Mecz ma dwie części, po 5 min. każda.
  • Drużyna może przetrzymywać piłkę tylko przez 8 sek.
  • Bronić i atakować drużyna może tylko w 2-metrowej strefie swojej drużyny.
  • Rzuty piłką muszą być toczone – piłka nie może zostać wyrzucona w górę i skakać po boisku. 

Złamanie jakiejkolwiek z tych 3 reguł powoduje zasądzenie rzutu karnego. Podczas wykonywania rzutu karnego bramki broni tylko jeden zawodnik. Wyrzucenie piłki na aut oznacza przejęcie piłki przez drużynę przeciwną.
System rozgrywek: rozstawienie drużyn na 2 grupy A i B – po 3 w każdej. W grupach drużyny walczą każda z każdą. Finał rozgrywają zwycięzcy grup, a pozostałe zespoły klasyfikowane są na miejscach III – VI wg zasad: 1) zdobyte punkty, 2) różnica bramek, 3) ilość zdobytych bramek. Punktacja meczów: zwycięstwo 2 pkty, remis 1 pkt. Rozegranych zostanie 7 meczów.

Przeciąganie liny
Opis: Jest to znana konkurencja siłowa polegająca na przeciągnięciu przeciwnej drużyny przez ustalony dystans. Zawodnicy mogą stykać się z ziemią wyłącznie nogami. W skład każdej drużyny wchodzi 4 zawodników.
System rozgrywek: rozstawienie zawodników/czek na 2 grupy, w których walczy każdy z każdym. W przypadku identycznej ilości zwycięstw o miejscu w grupie zadecyduje najszybszy czas zwycięstwa. Zwycięzcy grup grają o miejsca 1-2; zawodnicy z drugich pozycji o miejsca 3-4; a zawodnicy z trzecich pozycji w grupach o miejsca 5-6. Razem rozegranych zostanie 9 pojedynków.



 „ Walczymy na miarę swoich możliwości i dążymy do zwycięstwa, przestrzegając zasad uczciwej rywalizacji, a wszystkie swoje chęci, siły i umiejętności wkładamy w osiągnięcie najlepszego wyniku, popularyzację sportu wśród osób głuchoniewidomych a przede wszystkim - we wspólną, dobrą zabawę..."
[ze ślubowania podczas VI Olimpiady]



Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji z V Olimpiady w Panoramie! od 19 minuty!
Kliknij w zdjęcie :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz