czwartek, 7 października 2010

Sesja szkoleniowo – rehabilitacyjna na Kaszubach - Szkolenie specjalistów

Od piątku do niedzieli największa sala w pięknym, nowoczesnym Domu Sportowca na boisku Orlik w Stężycy wypełniła się słuchaczami szkolenia przeznaczonego dla specjalistów zatrudnionych do realizacji projektu „Wsparcie osób głuchoniewidomych na rynku pracy II – Weź sprawy w swoje ręce”. Celem głównym naszego Projektu jest aktywizacja społeczna i zawodowa osób głuchoniewidomych, przy ich aktywnym udziale i z poszanowaniem ich potrzeb, możliwości i osobistych wyborów.
Szkolenie rozpoczęło się od wystąpienia Krzysztofa Wostala – Członka Zarządu Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym. Krzysztof przedstawił genezę i znaczenie ustalenia odrębnego kodu niepełnosprawności dla osób GN, opisał obecny stan prawny oraz nakreślił dalszą ścieżkę legislacyjną tego zamierzenia.
O zasadach dobrego kontaktu z osobą głuchoniewidomą oraz właściwej współpracy specjalistów z rodziną beneficjenta mówiła Krystyna Klugiewicz – tyflopedagog, tłumaczka języka migowego, instruktorka funkcjonowania z osobą głuchoniewidomą, instruktorka orientacji przestrzennej. Ogromnym atutem tych zajęć była możliwość posłuchania, wręcz „uczestniczenia” w wielu prawdziwych sytuacjach z życia zawodowego tego doświadczonego pedagoga.
Cechy dobrego specjalisty zebrała i uporządkowała – na podstawie ćwiczeń metodami aktywnymi i dyskusji – Kamila Skalska. Kamila jest doświadczoną animatorką wielu zajęć warsztatowych, autorką licznych prezentacji, m.in. w POPON-ie.
Na szczególną uwagę zasługuje wykład „Pomóż mi to zrobić samemu” – metoda Marii Montessori, przedstawiony przez Przyjaciółkę Pomorskiej JW. – Katarzynę Szady. Kasia jest oligofrenopedagogiem, neurologopedą i muzykoterapeutą, odbyła także roczne stypendium w Monachium w Instytucie M. Montessori. Autorka wykładu tak pisze o fenomenie pedagogiki M. Montessori:

Pedagogika M. Montessori to znany na całym świecie już od dwóch stuleci system kształcenia i wspierania rozwoju człowieka - na różnym etapie jego życia. Założenia metodyczne i merytoryczne tej "metody" pozwalają na jej zastosowanie w placówkach edukacyjnych masowych (przedszkola i szkoły), a także jako formy pracy rehabilitacyjnej z osobami w różny sposób niepełnosprawnymi. Głównym celem tej pedagogiki jest nauczenie jak największej niezależności od innych osób i samodzielności - "POMÓŻ ZROBI Ć MI TO SAMEMU" - to podstawowy cel kształcenia i wychowania człowieka. Osiągnięcie tego celu umożliwia praca na wspaniałych, opracowanych przez M. Montessori, pomocach, które zwane są także "pomocami rozwojowymi" i służą temu, aby rozwijać i doskonalić swoje zmysły, budować rzetelną wiedzę na temat otaczającego świata oraz rozwijać własne zainteresowania. Odkryty przez autorkę pedagogiki fenomen "pamięci mięśniowej", zwrócenie uwagi na potrzebę rozwijania i kształcenia zmysłów człowieka, rozwijanie własnej osobowości i budzenie zainteresowań, poszanowanie indywidualności każdego człowieka, zachęcanie do nawiązywania kontaktów społecznych, kształcenie samodzielności i stałe poprawianie jakości własnego życia pozwalają tę metodę zaliczyć do jednych z najbardziej efektywnych i całościowych form rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Zawiłości procesu „Od kandydata na Beneficjenta do zatrudnienia” prostowali i przybliżali rozwiązania praktyczne – Anna Jurkowska i Andrzej Ciechowski. Tutaj podstawowym narzędziem była Księga procedur oraz załączniki. Dużo uwagi poświecono rekrutacji Beneficjentów, ze szczególnym uwzględnieniem tych pozyskanych przez rekruterów. Tutaj szczególne emocje towarzyszyły kryteriom kwalifikowania kandydatów na BO. Bardzo pomocna okazała się prezentacja przygotowana przez pracownice Biura Projektu.
Ostatni blok szkolenia poświęcony był omówieniu najczęściej występujących schorzeń wzroku i słuchu, ich następstwom funkcjonalnym oraz prezentacji pomocy rehabilitacyjnych ułatwiających widzenie i słyszenie. Wykłady i ćwiczenia prowadziły doświadczone specjalistki w tym zakresie – Anna Jurkowska (tyflopedagog, terapeuta widzenia) oraz Joanna Hryniuk (surdopedagog, edukator języka migowego).
Szkolenie, oprócz celów edukacyjnych, wniosło cenne wartości na polu współpracy pomiędzy Projektem i jednostkami regionalnymi TPG, pozwoliło zrozumieć priorytety jakimi kieruje się kadra zarządzająca Projektem – zarówno na szczeblu makroregionu jak i centralnym. Podkreślił to w swoim wystąpieniu Przemysław Żydok – Koordynator Merytoryczny Projektu. Jako cenną określił inicjatywę promocji TPG poprzez organizowanie wyjazdowych sesji.
Kolorytu tej Sesji szkoleniowo – rehabilitacyjnej na Kaszubach nadały towarzyszące jej działania o charakterze promocyjnym, edukacyjnym i rehabilitacyjnym, m.in.:
  • badania okulistyczne prowadzone przez okulistki opiekujące się naszymi Beneficjentami,
  • badania audiologiczne na profesjonalnej przenośnej aparaturze,
  • dobór pomocy optycznych,
  • porady pielęgniarskie, m.in. pomiar ciśnienia i poziomu cukru,
  • pokaz gry w szachy przez osobę niewidomą,
  • loteria fantowa,
  • II Olimpiada Osób Głuchoniewidomych w Konkurencjach Przeróżnych.
Wydarzeniem godnym podkreślenia jest, wg organizatorów, olimpiada, która – dzięki swojej oryginalnej formule – odgrywa ogromną rolę integracyjną i rehabilitacyjną w życiu osób głuchoniewidomych.




Projekt „Wsparcie osób głuchoniewidomych na rynku pracy II – Weź sprawy w swoje ręce.” współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Więcej na stronie: www.mojapraca.org.pl


tekst: Andrzej Ciechowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz