Kto jeszcze nie był Muzeum Miasta Gdyni na oprowadzaniu z audiodeskrypcją ???
8 lipca 2017 r. godz. 14:00
grafika podzielona na dwie części, prawa dłuższa to fotografia w różowym odcieniu kilu młodych osób siedzących nad mapą, na pierwszym planie młody mężczyzna w czapce marynarskiej leży oparty o łokcie, reszta nad nim i obok, wszyscy wpatrzeni w mapę; po lewej stronie grafiki duży napis drukowanymi literami GDYNIA-DZIEŁO OTWARTE u dołu mały napis Muzeum Miasta Gdyni.
Serdecznie zapraszamy na oprowadzanie po wystawie „Gdynia – dzieło otwarte” z użyciem audioprzewodnika z audiodeskrypcją dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Podczas wizyty na wystawie, uczestnikom przedstawione zostaną wybrane historie związane z miastem i jego mieszkańcami. Zapewniona zostanie audiodeskrypcja i możliwość dotykania wybranych eksponatów. W budynku znajduje się system naprowadzający.
Wstęp wolny
Zapisy: zapisy@muzeumgdynia.pl, tel 58 662 09\35\36\37
Grafika: W centrum napis "Międzynarodowy Tydzień Wiedzy o Osobach Głuchoniewidomych" 26.06 - 02.07. 2017r." Pod napisem logo Pomorskiej Jednostki Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym, tło białe z dwoma pomarańczowymi pasami u góry i na dole.
MIĘDZYNARODOWY TYDZIEŃ WIEDZY
O OSOBACH GŁUCHONIEWIDOMYCH
26 czerwca – 2 lipca 2017
Okazją
do świętowania jest 137 rocznica urodzin Helen Keller (1880-1968) – doskonale
znanej na całym świecie głuchoniewidomej pisarki i działaczki społecznej, która
stała się rzecznikiem praw osób głuchoniewidomych. Jej wybitna osobowość i
determinacja sprawiły, że ostatecznie zaczęto dostrzegać możliwości i potrzeby tej najmniej licznej i
wyjątkowej grupy osób z niepełnosprawnością.
Obchodzimy
po raz piąty Międzynarodowy Tydzień Wiedzy o Osobach Głuchoniewidomych. Niech
będzie to czas na lepsze poznanie zagadnień związanych ze specyfiką jednoczesnego
uszkodzenia wzroku i słuchu, ale też czas na poznanie osób, dla których to
nieodłączny element życia – ich problemów, pasji, marzeń, doświadczeń w radzeniu
sobie z codziennością. Przyjmuje się szacunkowo, że w Polsce żyje co najmniej
siedem tysięcy takich osób.
GŁUCHONIEWIDOMY? KTO TO TAKI? Z CZYM
MOŻNA GO SKOJARZYĆ? JAK SCHARAKTERYZOWAĆ?
Gdy pada hasło
„niewidomy”, statystyczny przechodzień kojarzy go z białą laską, psem
przewodnikiem, pismem brajla. Gdy powiemy „głuchy” - od razu pojawia nam się
obraz osoby porozumiewającej się
językiem migowym.
A kim jest właściwie
„osoba głuchoniewidoma”? To pojęcie często nadal pozostaje zagadką.
Sylwia, lat 38. Nie widzi nic od urodzenia,
nie słyszy na prawe ucho. Jest psychologiem. Wolny czas spędza na buszowaniu po
sklepach, czasem skoczy z koleżanką na aerobik, ale nieregularnie, bo napięty
plan zajęć na to nie pozwala. Ma pełnosprawnego męża i dwie zdrowe córki.
Marek, lat 55. Mieszka na wsi, z siostrą.
Jest niewidomy. Wszczepiony implant ślimakowy pozwala mu słyszeć mowę, jednak
tylko w sprzyjających warunkach - musi być cicho, żadnych samochodów,
trzaskających drzwi, chodzących ludzi, najlepiej rozmowa jeden na jeden.
Komunikacja przez telefon nie jest możliwa - Marek rozumie tylko pojedyncze
słowa, z których nie da się poskładać sensu wypowiedzi. Mężczyzna nie porusza
się samodzielnie poza domem. W robieniu zakupów, załatwianiu urzędowych spraw
pomaga mu specjalnie przeszkolony tłumacz-przewodnik. Pasją Marka są książki, a
konkretnie ich pisanie.
Adaś, lat 8. Widzi bardzo słabo. Słuch
stracił, gdy miał 16 miesięcy, trudno określić dlaczego. Rodzice długo nie
wiedzieli jak mu pomóc. Teraz poznaje język migowy i chodzi na zajęcia do
logopedy, gdzie uczy się mówić. Rok temu poszedł do szkoły ogólnodostępnej,
takiej dla wszystkich i całkiem dobrze sobie radzi. Wie, że musi się przykładać
do nauki, żeby nie zostać w tyle, za kolegami. Na szczęście mama mu bardzo
pomaga. Kiedyś, jak zaczął tracić słuch, zrezygnowała nawet dla niego z pracy,
by móc się nim opiekować. Adaś lubi grać w piłkę nożnąi
marzy o nowym komputerze. Stary spowalnia gry i trzeba się nim dzielić z
bratem.
Ilu głuchoniewidomych
tyle historii. Są tacy, którzy nie widzą i nie słyszą od urodzenia. Tacy,
którzy urodzili się "tylko" głusi lub niewidomi, a później utracili
drugi zmysł. Jedni nie widzą nic, ale jeszcze trochę słyszą, drudzy zachowali
resztki wzroku, ale nie słyszą. Różne przyczyny niepełnosprawności. Różne
sytuacje życiowe. Niektórzy są aktywni zawodowo i społecznie, wychowują dzieci,
realizują swoje pasje. Są samodzielni i niezależni materialnie. Inni żyją przy
rodzinach lub w domach pomocy, nie wychodzą sami poza teren podwórka,
potrzebują wsparcia przy załatwianiu codziennych spraw.
Łączy ich jedno - na co
dzień muszą radzić sobie z konsekwencjami jednoczesnego uszkodzenia wzroku i
słuchu. Życie głuchoniewidomego różni się od życia osoby "tylko"
niewidomej lub "tylko" głuchej. Przede wszystkim ograniczeń jest
więcej i mniejsze możliwości kompensowania braków. Niewidomy w wielu sytuacjach
może zastąpić brak wzroku słuchem. Za to głuchy, pozbawiony bodźców słuchowych,
może bazować na tym, co widzi. Głuchoniewidomy, u którego uszkodzone są oba
zmysły, nie ma takich możliwości - musi nauczyć się funkcjonować z tym, co mu
pozostało.
Komunikowanie się,
samodzielne poruszanie i dostęp do informacji to sfery, w których skutki
jednoczesnego uszkodzenia wzroku i słuchu są najbardziej odczuwalne.
JAK SIĘ POROZUMIEĆ?
Wiele jest sposobów komunikowania się w środowisku osób
głuchoniewidomych. Wiele jest też czynników, które na to wpływają. Wiele jest
osób, które w różnych okolicznościach korzystają z różnych metod.
§Dla osób, które nie słyszą od urodzenia lub
wczesnego dzieciństwa najczęściej podstawową formą komunikowania się jest język migowy wraz z alfabetem palcowym. Mogą goodczytywać wzrokowo – jeśli mają wystarczające
możliwości wzrokowe - bądź dotykowo – jeśli są one niewystarczające.
§Niewidomi i słabowidzący z umiarkowanym
niedosłuchem na ogół porozumiewają się mową
ustną, najczęściej z wykorzystaniem sprzętu wzmacniającego odbiór dźwięków.
W sytuacji, gdy nie są już w stanie rozumieć mowy za pomocą słuchu, można na
przykład pisać na ich dłoni litery
alfabetu łacińskiego lub korzystać z
pisma brajla.
§Metodę uniwersalną dla wszystkich osób
głuchoniewidomych, które potrafią zapisać wyrazy jest LORM - alfabet dotykowy opracowany przez Austriaka Hieronima Lorma
w połowie XIX w. Polega na kreśleniu linii lub stawianiu punktów na dłoni
rozmówcy, które odpowiadają poszczególnym literom alfabetu.
grafika: schemat alfabetu Lorma czyli dłoni oraz wszystkich liter alfabetu z oznaczeniami strzałkami, punktami, liniami sposób dotknięcia dłoni.
A TO CIEKAWE: TŁUMACZ-PRZEWODNIK
To w jaki sposób głuchoniewidomy będzie przemieszczał się
poza domemrównież zależy od wielu czynników. Na
ogół współwystępujące poważne uszkodzenie wzroku i słuchu ogranicza możliwość
bezpiecznego poruszania się w przestrzeni.
W szczególnie trudnej sytuacji znajdują się osoby całkowicie
pozbawione wzroku i słuchu. Przy załatwianiu codziennych spraw osoby te chętnie
korzystają ze wsparcia tłumaczy-przewodników. Tak nazywamy specjalnie
przeszkolonych fachowców, którzy poznali różne metody komunikacji oraz techniki
bezpiecznego poruszania się z osobą głuchoniewidoma. Rolą tłumacza-przewodnika
jestbycie niejako „oczami i uszami” osoby głuchoniewidomej.
Osoby z jednoczesnym uszkodzeniem wzroku i słuchu mogą
skorzystać z tego typu usług bezpłatnie, wystarczy, że skontaktują się z biurem
TPG.
TPG - TOWARZYSTWO POMOCY
GŁUCHONIEWIDOMYM
TPG to organizacja pożytku publicznego. Działa na terenie
całej Polski poprzez jednostki wojewódzkie i jako jedyna w kraju zajmuje się
wspieraniem osób z jednoczesnym uszkodzeniem wzroku i słuchu. W październiku
2016 roku obchodziliśmy 25. rocznicę działalności.
Dzięki Towarzystwu głuchoniewidomi przestają stopniowo być
anonimowi. Zaczynają wierzyć, że i tę niepełnosprawność da się oswoić. Wychodzą
z domów, jeżdżą na wycieczki, podejmują naukę, znajdują pracę. Organizacja
stara się wychodzić naprzeciw indywidualnym potrzebom, uwzględniając odmienną
sytuację zdrowotną i życiową każdej z trafiających do niej osób. Warsztaty
komputerowe, plenery rzeźbiarskie, spotkania klubowe to tylko niektóre z form
aktywności proponowanych głuchoniewidomym w najbliższym czasie.
10 czerwca odbyło się Walne Zebranie Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym.
W skład nowych Władz TPG wchodzą:
Przewodniczący:
Michał Drzewek
Członkowie Zarządu:
Małgorzata Benisz-Stępień
Mateusz Ciborowski
Anna Jurkowska
Małgorzata Książek
Agnieszka Orzech
Kamila Skalska
Ewa Skrajnowska
Członkowie Komisji Rewizyjnej:
Andrzej Ciechowski
Katarzyna Heba
Joanna Łodej
Józef Mendruń
Maciej Szanser
Gratulujemy i życzymy owocnej pracy!
Fotografia: w centrum po lewej stronie z mikrofonem w ręku Grzegorz Kozłowski gratuluje uściskiem dłoni stojącemu po prawej stronie Michałowi Drzewkowi wygranej w wyborach. Oboje uśmiechnięci. Dłonie w ruchu rozmazane na fotografii. Kilka osób w okół bije brawo.
Z radością informujemy, że Teatr Wybrzeże bierze udział w Programie KULTURA DOSTĘPNA. W ramach programu planujemy realizację projektu SMAKI TEATRU - cyklu pokazów 5 spektakli repertuarowych z tłumaczeniem na język migowy dla osób niesłyszących i niedosłyszących oraz audiodeskrypcją dla osób niewidzących i niedowidzących. Prezentacjom spektakli będą towarzyszyły integracyjne warsztaty teatralne. Projekt będzie realizowany do grudnia 2017 roku. Pierwsza prezentacja już w piątek, 2 czerwca o godzinie 19:00 na Dużej Scenie. Zapraszamy na CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera w reżyserii Adama Nalepy.
Pokazowi spektaklu towarzyszy warsztat teatralny, na którym uczestnicy zgłębią tematy podejmowane przez twórców przedstawienia.
Zajęcia odbędą się 5 czerwca o godz. 18:30 w Czarnej Sali. Dla osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu oraz ich opiekunów przewidziano specjalną pulę biletów.
Osoby zainteresowane powinny kontaktować się z koordynatorem projektu pod numerem telefonu 502 756 973 lub mailowo: zapisy@teatrwybrzeze.pl.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W ramach projektu "Usłyszeć obraz" w CSW Łaźnia odbyło się oprowadzanie po wystawie "Santa Muerte. Lucha Libre. Julia Kurek" z audiodeskrypcją. Grupa osób głuchoniewidomych z Pomorskiej Jednostki TPG miała przyjemność uczestniczyć w tym wydarzeniu. Uczestniczki szkolenia audiodeskrypcji, które odbywa się w Łaźni prowadziły po raz pierwszy audiodeskrypcję na żywo, która wyszła rewelacyjnie. Dziękujemy za zaproszenie!
Kolaż trzech fotografii: Serie zdjęć powieszone wśród kolorowych serpentyn, osoby głuchoniewidome z przewodnikami, papierowa piniata badana dotykiem, lekko nieostre fotografie.
więcej zdjęć: https://goo.gl/photos/ig2WQetSUEazHBvZA
ZAPRASZAMY na wernisaż nowej wystawy w Łaźni 2 z audiodeskrypcją!
12 maja w piątek o godz. 18:00 w Centrum Sztuki Współczesnej wystawa "Santa Muerte. Lucha Libre. Julia Kurek"
Zapisy na wernisaż i pomoc tłumaczy-przewodników : Noemi Etush 518-240-845.
Projekt Julii Kurek Lucha Libre powstał w oparciu o pobyty rezydencyjne artystki w Meksyku. Pierwszy odbył się we wrześniu 2014 roku, drugi na przełomie sierpnia i września 2016. W cyklu czterech wystaw artystka stara się uchwycić paradoksy rzeczywistości meksykańskiej. Skupia się na tym, co ukryte, niewidoczne na powierzchni. Projekt Lucha Libre będzie próbą pokazania Meksyku z perspektywy emocji ulicy, lęków nawiedzających społeczeństwo.
13 maja 2017 r. o godz. 11:00 Muzeum Miasta Gdyni zaprasza osoby z niepełnosprawnością wzroku na oprowadzanie po wystawie „Marzyciele. Don Kichote według Wilkonia” z audiodeskrypcją oraz warsztaty dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
białe tło, z prawej strony rysunkowy obraz dwóch rycerzy na koniach jadą w lewą stronę, po lewej stronie napis czarno pomarańczowy "Marzyciele Don Kichote według Wilkonia"
Wystawa „Marzyciele. Don Kichote według Wilkonia” prezentuje prace znakomitego polskiego malarza, wybitnego ilustratora i rzeźbiarza – Józefa Wilkonia, które powstały z inspiracji książką Miguela de Cervantesa. Ilustracje odwołują się do europejskiej tradycji malarskiej, a jednocześnie od początku są rozpoznawalne jako dzieło Józefa Wilkonia. Realizm spotyka się w nich z baśniowością, bogactwo kolorów przeplata się z ilustracją monochromatyczną, portrety współwystępują ze scenami zbiorowymi, a krótki plan pojawia się obok horyzontalnych pejzaży. Prace te stanowią malarskie dopełnienie książki o najsławniejszym rycerzu, arcydzieła hiszpańskiej i światowej literatury.
Po oprowadzaniu odbędą się warsztaty „Wilkoń. Na dotyk” dla osób z dysfunkcją wzroku. Uczestnicy inspirując się pracami Józefa Wilkonia stworzą przestrzenne interpretacje poznanych dzieł.
Termin: 13 maja 2017 r. godz. 11:00
Prowadzenie: Izabela Menronk
Wstęp wolny
Zapisy: ze względu na ograniczoną liczbę miejsc prosimy o wcześniejsze zapisy w muzealnym Ośrodku Edukacji, telefonicznie: 58 662 09 35/36/37
Z okazji Świąt Wielkano- cnych życzymy dobrych- myśli, radosnego serca, po- godnego nieba, ciepłego słońca. Aby w Święta Zmartwychwstania odżyły w Was zapomniane marzenia, młodzieńczy optymizm, sztubackie fan- tazje. Niech nadchodzące Święta Wielkanocne będą pełne nadziei, miłości i wiary oraz radosnych spotkań przy świątecz nym stole i święco- nym jajku
WIELKANOC ’ 2017
Podopieczni, wolontariusze i kadra Pomorskiej Jednostki Wojewódzkiej Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym
Napis życzeń układa się kształtem w wielkanocne jajko
Zdjęcie z góry, wielkanocne pisanki, jednokolorowe w odcieniach różu, niebieskiego, żółtego i zielonego. Sześć jajek umiejscowionych w pobielanym gnieździe, trzy leżące luzem po prawej stronie. W tle bardzo jasne drewno.
Serdecznie zapraszamy na uroczyste
Śniadanie Wielkanocne w Pomorskiej Jednostce TPG
9 kwietnia 2017 (niedziela)
w godzinach 11.30 – 14.30
sala WTZ, I piętro, ul. Bażyńskiego 32
Zgłoszenia telefonicznie lub mailowo tel. 881 630 932 lub mail a.jurkowska@tpg.org.pl
Zapewniamy pomoc tłumaczy – przewodników w dojeździe na/ze spotkanie/a a także wsparcie tłumaczki języka migowego. Do zobaczenia! Zespół Pomorskiej Jednostki TPG