piątek, 21 sierpnia 2009

Program Międzyregionalnej Olimpiady Sportowej Osób Głuchoniewidomych w Konkurencjach Przeróżnych

TERMIN: sobota, 22 sierpnia od godz. 11.30 do 14.30
MIEJSCE: stadion sportowy Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza
UCZESTNICY: Podopieczni Regionalnych Klubów Osób Głuchoniewidomych Pomorskiej i Zachodniopolskiej Jednostki TPG, specjaliści, tłumacze- przewodnicy

HARMONOGRAM SZCZEGÓŁOWY:

11.15 otwarcie Olimpiady
11.30 bieg na 60 m
11.40 warcaby, gry planszowe dotykowe
11.40 pchnięcie kulą
11.50 bieg z fajerką / kołem rowerowym
12.00 mecz piłki nożnej dźwiękowej SZCZECIN – GDAŃSK
12.30 bieg na 60 m z przewodnikiem
12.40 wyścig spętanych trojek
13.00 kręcioła
13.30 konkurs rzutów karnych
14.00 przeciąganie liny – podopieczni SZCZECIN - GDAŃSK
przeciąganie liny – wolontariusze SZCZECIN - GDAŃSK

POKAZY
metody komunikacji z osobami głuchoniewidomymi
poruszanie się z białą laską
pomoce w czynnościach codziennych

15.00 ogłoszenie wyników, wręczenie dyplomów
15.30 grochówka TINO
16.30 zakończenie

Opracował: Andrzej Ciechowski
Gdańsk, 2009-08-03

Regulamin Olimpiady

Bieg z fajerką / obręczą koła rowerowego
Jest to popularna zabawa dzieci z początku i połowy XX wieku polegająca na popychaniu fajerki (obręcz żeliwna przykrywająca otwór w żeliwnej płycie kuchennej) specjalnie ukształtowanym drutem. W niektórych regionach Polski (m.in. na Pomorzu) fajerkę zastępowała obręcz od koła rowerowego, która prowadzona była za pomocą drewnianego patyka wkładanego między ranty obręczy.

Piłka dźwiękowa dla osób niewidzących (gol po omacku)
W czasie gry na widowni musi panować zupełna cisza, ponieważ zawodnicy rozpoznają położenie piłki tylko na podstawie dźwięków, jakie wydają umieszczone w niej 3 dzwoneczki. Dla lepszego słyszenia, w piłce wywierconych jest 8 małych otworów. Zawodnicy mają oczy zasłonięte specjalnymi plastrami i noszą zaklejone "narciarskie" okulary..
Zasady gry:
Gra w Goal-Ball odbywa się na boisku o wymiarach 9x18 m, bramki mają po 9 m szerokości i 1,3 m wysokości. Na boisku gra 6 zawodników, po 3 z każdej strony. Mecz ma dwie części, po 7 min. każda. Drużyna może przetrzymywać piłkę tylko przez 8 sek., bronić tylko w 3-metrowej strefie obrony oraz rzucać (toczyć) piłkę w strefie 6 m od własnej bramki. Koszulki zawodników nie mogą odstawać od ciała więcej niż 10 cm, by zbytnio nie amortyzowały toczonej piłki. Złamanie jakiejkolwiek reguły powoduje zasądzenie rzutu karnego. Piłka waży 1,25 kg, kosztuje około 100 euro, zużywa się po roku gry.

Bieg z przewodnikiem
Podczas wyścigu osoba głuchoniewidoma połączona jest z przewodnikiem elastycznym przewodem długości 1 m przytwierdzonym do nadgarstków rąk. Podczas biegu przewód łączący nie może być naprężony; o zwycięstwie decyduje kolejność na mecie osób GN.

Wyścig spętanych trojek
Jest to zabawa, w której na określonym dystansie ścigają się 3-osobowe drużyny, których uczestnicy mają związane 4 nogi. W chwili startu z podłożem musi stykać się 6 nóg.

Kręcioła
Jest to tradycyjna kociewska konkurencja sprawnościowa polegająca na:
  1. kilkakrotnym obrocie zawodnika wokół własnej osi, w pozycji pochylonej,
  2. przebiegnięciu kilkunastu metrów,
  3. wypiciu napoju mocno gazowanego,
  4. powrocie na linię startu.
Te same czynności wykonuje druga osoba z drużyny.
Startują pary mieszane.
Liczy się łączny czas obojga zawodników.

Przeciąganie liny
Jest to znana konkurencja siłowa polegająca na przeciągnięciu przeciwnej drużyny przez ustalony dystans.
W skład drużyny wchodzi max 4. zawodników.
Dozwolone jest wypożyczanie do konkursu zawodników z innych drużyn.

Nagrody
Uczestnik każdej konkurencji otrzymuje nagrodę w postaci drobnej biżuterii lub słodkiego upominku.Zwycięzcom zostaną wręczone dyplomy okolicznościowe.

Za przebieg konkursów oraz interpretację przepisów odpowiedzialne jest Jury, składające się z Pełnomocników Jednostek Wojewódzkich TPG.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz